Každý hrdina, ale aj obyčajný človek potrebuje skúsenosti. Preto aby sa poučil zo svojích chýb, alebo aby mal o čom rozprávať vnúčatám. V diable majú skúsenosti tiež svoje zastúpenie - odteraz ich budeme nazývať krkolomnejším slovom - "Experience". Experience v diable slúži jedinému účelu - na to aby hráč dosiahol ďaľšiu úroveň (odteraz to budeme nazývať "Level" dobre?). Počet potrebnej experience je stanovený pre každý level, no v zásade môžme povedať že nároky na experience sa každým levelom podstatne zvyšujú. Teraz si tí čo ešte diablo asi v živote nehrali (je niekto taký?) hovoria: "Na čo sú mi vôbec levely?". Aby som uzavrel toto naťahovanie jednoducho pripomeniem, že za každý level dostanete 5 bodov ktoré si môžete rozdeliť do svojich atribútov a jeden bod (odteraz skill point), ktorým si môžete vylepšiť, alebo sprístupniť nejakú vlastnosť (alebo skill).Aktuálny stav experience a počet potrebný na získanie ďaľšieho levelu máte stále na očiach v spodnej časti obrazovky - ako tenký biely pásik, ktorý sa predlžuje pri získaní experience. Ak pásik naplní svoj vymedzený priestor získali ste nový level.
Takže základné princípy máme za sebov. Poďme teda prebrať niečo zložitejšie - ako sa Experience počíta. Nie je to také jednoduché ako sa môže na prvý pohľad zdať. Každý protivník, ktorého rozsekáte má určitú hodnotu, čo sa týka experience - to je logické. No a teraz tá zradná časť. Každý monster má tiež určitý level - podobne ako vy. Napríklad taký obyčajný kostlivý skeleton, ktorého stretnete takmer na začiatku má level 2 (na nightmare obtiažnosti má level 35 (2+33) a na Helli 68 (2+66), ale o tom viac v článku Obtiažnosti). Ide o to, že pokiaľ by ste boli napr level 24 a stále mlátili skeletonov na obtiažnosti normal, budete dostávať omnoho menšie množstvo experience, pretože takí šmejdi sú už pod Vašu úroveň. Poďme však ku konkrétnym pravidlám.
Level 1 - 25
Ak ste niekde v uvedenom rozmedzí vzťahujú sa na Vás nasledovné pravidlá:
100% experence za protivníka dostanete iba vtedy ak nemá o viac ako 5 levelov viac, či menej ako vy. To znamená že ako ste level 15, plnohodnotnú odmenu v podobe experience dostanete iba za pekelníkov s levelom od 10 do 20. Ak sa hranica levelov, ktorá Vás delí od protivníka vyšplhá na 6-10 levelov dostanete menej experience - niečo medzi 100% až 5% z plnej hodnoty. No a nakoniec ak je rozdiel Vášho a oponentovho levela viac ako 10 budete trvalo dostávať iba 5% z plnohodnotného množstva.
Level 26 - 75
Toto rozmedzie sa trochu odlišuje od minulého. Fungujú tu v podstate rovnaké zásady, no týkajú sa iba rozdielov smerom dole. Znamená to že, ak monster nieje nižsie ako 5 levelov pod Vami - dostanete 100% (ak by mal väčší level ako Váš hrdina, výpočet je trochu odlišný a dozvieme sa ho o trošku nižšie). Ak je protivník 6-10 levelov pod Vami dostanete niečo medzi 100% - 5% z jeho plnej hodnoty. No a nakoniec ak je nižšie než 10 levelov budete dostávať iba 5% experience. Tieto pravidlá však platili iba v prípade, že monster má nižší level ako Vy. Čo sa deje v opačnom prípade? Experiecne sa počíta podľa nasledovného vzorca: Získaná experience = plnohodnotná experience * (level Vášho hrdinu / level monstera). Povedzme teda, že ste level 50 a zabíjate monstera s levelom 55, ktorý poskytuje 10 000 experience. To čo dostanete bude teda 9 090 experience (vypočítané nasledove: 10000*(50/55)).
Level 76 a viac
Ak ste niekde v tomto rozmedzí tak Vám gratulujem. Bohužiaľ Vás však nepoteším. Po prekročení levelu 76 platia síce rovnaké podmienky ako pri rozmedzí 26 - 75, ale pridávajú sa konštantné obmedzenia. Tie sú nasledovné:
Po prekročení levelu 75 budete dostávať iba 1 (polovicu) experience. Neznamená to že za každého protivníka dostanete polku jeho plnej hodnoty. Najprv sa pekne krásne uplatnia obmedzenia popísané vyššie, a potom sa celková experience, ktorú by ste mali dostať zníži na polovicu.
Po prekročení levelu 80 budete dostávať iba 1/3 (tretinu)
Po prekročení levelu 85 budete dostávať iba 1/4 (švrtinu)
Po prekročení levelu 90 budete dostávať iba 1/5 (pätinu)
Multiplayer Experience
Plná hodnota experience, kotrú môžete získať za protivníka sa zvyšuje podľa počtu hráčov v hre. Bohužiaľ to nie je iba hodnota experience ktorá sa diablovým poskokom zvyšuje. Zvyšuje sa im drastickým spôsobom aj počet hitpointov (ich zdravie). Hitpointy sa zvyšujú jednoduchým, no desivým vzrocom.
Hit pointy monstera = hit pointy monstera za normálnych okolností * počet hráčov v hre
Poďme však k príjemnejším vzorcom. Plná hodnota experience, ktorú je možné získať za zabitého monstera sa tiež zvýši nasledovným výpočtom.
Experience čo dostanete = X + (počet hráčov v hre - 1) * ((2 / 3) * X
Pričom X = plná hodnota experience za monstera v hre jedného hráča
Znamená to že ak ste napríklad zvyknutí na kostlivca, ktorý má 10 hit pointov a dáva 100 experience v normálnej hre a zahráte si multiplayer, kde je dokopy 8 ľudí, bude mať skeleton zrazu 80 hitpointov! Za takéhoto skeletona však dostanete 567 experience [výpočet 100 + (8-1) * ((2/3) * 8)] namiesto 100, ktoré by ste dostali v hre jedného hráča.
Experience v Partii
Obľubená a často využívaná možnosť je tvorenie partií v multiplayerových hrách. Je známe, že v takýchto hrách sa získava viacej experience. Je dokonca známe, že pokiaľ nejakých hráčov naberete do partie, experience sa Vám deli rovným dielom. Avšak tento system má niekoľko pravidiel, ktoré si voľným okom ťažko niekto všimne.
Jedno takéto pravidlo je, že ak zabijete monstera a niekto z Vašej party je zrovna v rovnaej lokalite ako Vy - celková suma experience sa zvýši o 35% (táto suma sa však ešte rozdeľuje).
Celková suma experience ktorú získate Vy, alebo niekto z Vašej party sa delí rovným dielom medzi všetkých členov partie, ktorá sa nachádza v rovnakej lokalite (zbytočne by ste čakali že dostanete experience ak sa dáte do partie a ostanete v dedine.) Systém tu však nekončí podiel ktorý sa dostane Vašej postave môže byť ešte znížený. Systém znižovania je podobný ako system popísaný vyššie v rozbore jednotlivých levelov. Pokiaľ má teda zabitý monster (nezáleží na tom kto z partie ho zabil) podstatne vyšší, alebo nižší level ako Vaša postava, dostanete iba niekoľko percent, z pridelenej experience. Vaši kamaráti s Levelom 95 Vášej postave s levelom 10 síce môžu pomôcť so zabíjaním tých najtuhších príšer, no obrovnské sumy experience za to nečakajte.
Strata experience
V tažších obtiažnostiach (Nightmare, Hell) po smrtii strácate experience. Maximálne síce stratíte to ste získali po dosiahnutí posledného levelu (postave s už dosiahnutým levelom 45 nemôže klesnúť experience pod level 45, atď). Množstvo experience ktorú stratíte sa počíta nasledovne:
5% (Nightmare), alebo 10% (Hell) z (experience potrebnej na dosiahnutie ďaľšieho levelu - experience potrebnej na dosiahnutie aktuálneho levelu)
Ak je Vaša postava dosiahla Level 30 s 50 000 experience a na level 31 potrebuje 100 000 experience, stratí 5% z (100 000 - 50 000) na nightmare obtiažnosti a 10% z (100 000 - 50 000) na hell obtiažnosti.
Stratenú experience je možné ešte čiastočne získať späť (vráti sa až 50% toho čo ste stratili) - a to tak, že sa vrátite pre svoju mŕtvolu v hre, v ktorej Vašu postavu zabili. Je to prinajmenšom pekný bonus za odvahu, ktorú musíte prejaviť, aby ste sa vrátili Ak však zvolíte bezpečnú cestu - Save and Exit a mŕtvolu si vyzdvihnete v meste, žiadnu experience naspäť nedostanete.
EXPERIENCE
Niekoľko zaujímavostí
Čo sa stane ak dvaja hráči, ktorí nie sú v parte zabijú jedného protivníka? Experience dostane ten, ktorý mu uštedrí smrteľnú ranu. Pri príšerách ako Diablo to obzvlášt naserie.
Kradnú mi najatí počítačoví bojovníci (hirelings), experience? Nie, všetky experience idú Vášmu hrdinovi, to znamená, že dostanete aj experience za tých protivníkov, ktorí padli rukov Vášho počítačového spolubojovníka.
Za každého zabitého monstera dostanete vždy ASPOŇ 1 bod do experience. To znamená, že ak pôjdete ako level 98 s partiov siedmych bojovníkov s levelom 98, kosiť skeletonov do prvého aktu na normálnej obtiažnosti, dostanete, za každého minimálne 1 bod, aj keby sa výpočtom ukázalo, že máte dostať napr 0,005 boda. Ak sa rozhodnete získavať levely takýmto spôsobom tak prajem veľa štastia ;)
Praktické Informácie na koniec
Pri hraní na Battle.nete sa často dajú vidieť hry, ktoré su založené preto aby postavy rýchlo naberali experience. Tieto hry sa zväčša odohrávajú za účasti ôsmich hráčov v lokalite Bloody Foothils (Act 5) - pri normal postavách, alebo v lokalite Sewers (Akt 2) - väčšinou pri HardCore postavách. Odôvodnenie týchto lokalít je jednoduché - nachádzajú sa v nich protivníci, ktorý sú ľahko zvládnuteľní a poskytujú dosť veľké množstvo experience (hlavne keď je v hre osem postáv). Názvy týchto hier sú zväčša variácie na "Bloody Run" alebo "Sewers Run"
Náhľad fotografií zo zložky diablo
bocor88
(RussellBob, 9. 10. 2023 16:31)